Tuesday 4 August 2020
FA EN
کهریزک چهار نگاه

Synopsis

اپیزود اول: وضعیت زنان سالمند مرکز توانبخشی کهریزک و بانوان حامی آنها در فیلم بررسی می شود و فیلمساز به مرور دغدغه های شخصی خود و وضعیت مادر سالمندش را هم مطرح می کند. اپیزود دوم: یک مددجوی نابینا و معلول جسمی که کارگردان تئاتر میباشد، قصد دارد نمایشنامه هملت را با بازی خودش روی صحنه تئاتر آسایشگاه ببرد. اپیزود سوم: گذران روزانۀ پیرمردهای آسایشگاه با نکته ها و روایت هایی از خود آن ها همراه شده است. اپیزود چهارم: در روزعید قربان در کنار اهدای نذورات و کمکهای خیرین به آسایشگاه، تعداد زیادی از سالمندان و معلولین آسایشگاه لباس احرام پوشیده و به دور ماکتی از کعبه مراسم حج را انجام میدهند.
Director:رخشان بنی اعتماد-محسن امیر یوسفی-پیروز کلانتری-بهمن کیارستمی
Producer:
محسن امیر یوسفی-پیروز کلانتری
Awards:
برنده جایزه بهترین تدوین مستند برای اپیزود "هملت در کهریزک" ( پیمان خاکسار- بهمن کیارستمی) – جشنواره فیلم فجر 1390 کاندیدای بهترین کارگردان مستند برای اپیزود "هملت در کهریزک" (محسن امیریوسفی) – جشنواره فیلم فجر 1390 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره دوبی - 2012
Iran Artists House

Iran Artists House

Honarmandan Park, Iranshahr St., Tehran

021-88310457

More Details
Isfahan City Center

Isfahan City Center

Opposite of Abbasi Hotel, Amadgah St., Istahan

031-32232151

More Details
Museum Cinema

Museum Cinema

Bagh Ferows, Valiasr S

22723535

More Details
Azadi Pardis

Azadi Pardis

Vozara, Abbas Abad St., Tehran

021-84480

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

Mashhad, Hoveize Pardis

Golestan Sq., Daneshgah St., Mashhad

0511-8437575

More Details
Kourosh Pardis

Kourosh Pardis

Num. 57, near Central Payambar, Shahid Satari Hgw, Tehran

44971930-40

More Details
Kourosh Pardis

بهمن کیارستمی: ضبط مراسم یا ثبت آیین؟

ساختن یک فیلم مستند راجع به عید قربان در کهریزک ضبط یک مراسم است یا ثبت یک آیین؟ این سوالی است که از مرحله تحقیق تا امروز که چند سال از ساخت آن فیلم گذشته هنوز برایم بی جواب مانده. نه این که ارزش کار ثبت آیین را به لذت کار ضبط مراسم ترجیح دهم، یا هیچ وقت داده باشم. ولی این بار همین شک شد محرک این فیلم، تعریف این پروژه و کم کم سعی برای یافتن پاسخ جایش را داد به ور رفتن با سوال و هی پرسیدنش

محسن امیر یوسفی:

وقتی اولین بار برای بازدید به همراه بقیه کارگردانها به آسایشگاه خیریه کهریزک وارد شدم بیحوصله بودم و فکر میکردم چه سوژه ای میتوانم پیدا کنم ولی ساعتی بعد با دیدن شور و هیجان سالمندان و معلولین واقعاً متقاعد شدم که اینجا محلی برای زندگی است نه زنده ماندن. و بعد دیدن رضابختیاری عزیز و گروه تئاتر آسایشگاه که برایم تجربه ای شگفت انگیز از بلندپروازی، قدرت روحی و صداقت بود. بعد از آن تنها سعی کردم این شگفتی را در “هملت در کهریزک” نشان دهم. 

  • ج.م.
    11 February 2015

    به ترتیب :
    هملت در کهریزک : به خاطر تاثیرگذاری توامان نمایشنامه شکسپیر و شخصیت اصلی این اپیزود (آقای بختیاری) و تضاد عمیق وضعیت فیزیکی و روحیه ی طناز و مقاومش، و بازیگوشی های فلسفی/سیاه/ابزورد امیریوسفی، تا مدت ها جلوه ی تکان دهنده ی فیلم از یاد نخواهد رفت.
    عید : شیطنت و طنازی بهمن کیارستمی و هوشمندی سیاسی، فلسفی بروز پیدا کرده در لحن فیلم، یادآور نبوغ پدرش بوده و باعث بازنگری بنیادین مخاطب در باورهایی است که از فرط عادت، جنبه فکری خود را از دست داده است.
    حکت شادان : اپیزودی عاشقانه (در لایه ای پنهان) که اتفاقا در خلا عشق، نمود پیدا می کند. پیرمردانی خسته و در عین حال دلتنگ گذشته و تمام عناصر نمونه ای آن (به خصوص در مورد زنان) ، که به صورت غریبی به ذات نهفته در این اشخاص می رسد : پسرانی تنها و دلشکسته و در جستجوی صداقت محض… اعجاب انگیز است که از این مسئله هیچ صحبتی نمی شود و محور اصلی این بخش می باشد.
    اتاق 202 : فیلمی دغدغه هایی زنانه و در تضاد با انزوای خودخواسته مردان “حکمت شادان”، گریز همیشگی زنان را روایت می کند از تنهایی و دلخوشی و سرزندگی شان از حضور در جمع … لحظات قابل تاملی در این اپیزود وجود دارد.

  • م.ر
    1 January 2015

    خدا قوت و خسته نباشید

*

code