Wednesday 8 July 2020
FA EN
شش قرن و شش سال

Synopsis

بازخوانی آثار عبدالقادر مراغی، موسیقی دان قرن هشتم هجری. برای اولین بار موسیقی ششصد سال پیش ایران شنیده می شود.
Director:مجتبی میر طهماسب
Producer:
مجتبی میر طهماسب
Screenwrite:
Cast:
استاد محمد رضا درویشی، استاد محمد رضا شجریان، همایون شجریان و گروه عبدالقادر مراغی
Filming Director:
مجتبی میر طهماسب، ارسطو گیوی
Sound Manager:
مازیار شیخ محبوبی، صداگذار: امیر حسین قاسمی
Editing:
ژیلا ایپکچی
Awards:
جایزه ویژه هیئت داوران پخش مستند جشنواره فجر 92، نامزد دریافت چهار جایزه: بهترین فیلم مستند، بهترین کارگردانی، بهترین پژوهش و بهترین صدا از شانزدهمین جشن سینمای ایران. خانه سینما 1393
Iran Artists House

Iran Artists House

Honarmandan Park, Iranshahr St., Tehran

021-88310457

More Details
Museum Cinema

Museum Cinema

Bagh Ferows, Valiasr S

22723535

More Details
Azadi Pardis

Azadi Pardis

Vozara, Abbas Abad St., Tehran

021-84480

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

Mashhad, Hoveize Pardis

Golestan Sq., Daneshgah St., Mashhad

0511-8437575

More Details
Kourosh Pardis

Kourosh Pardis

Num. 57, near Central Payambar, Shahid Satari Hgw, Tehran

44971930-40

More Details
Kourosh Pardis

مجتبی میرتهماسب
متولد 1350 ، کرمان فارغ التحصیل رشته ی کارشناسي «صنایع دستي» از «دانشگاه هنر» تهران در سال 1374
آغاز کار حرفه ای در سینما از سال 1369، همزمان با ورود به دانشگاه.
کارگردانی اولین فیلم مستند با نام «نشان»
(از مجموعهی کودکان سرزمین ایران) در سال 1375 و ساخت حدود سی فیلم مستند از آن زمان تا کنون.
عضو انجمن صدابرداران سینماي ایران از سال 1371
عضو انجمن مستندسازان سنماي اران از سال 1377 (عضو هیئت مدیره انجمن مستندسازان از مردادماه 1384 تا مردادماه 1389)
رئیس هیئت مدیره انجمن مستند سازان سینمای ایران در شورای عالی داوری خانه سینما از خرداد ماه 1393 تا کنون )
عضو شبکه مستند اروپا ( EDN ) از سال 1386

Kourosh Pardis

واقعیتی تازه / مجتبی میرتهماسب
در گپی تلفنی با محمدرضا درویشی در دیروقتِ یکی از شبهای پس از نمایش فیلم در مراغه و اعلام رسمی این خبر که عبدالقادر مراغی به عنوان یک موسیقیدان ایرانی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد و سال 2014 میلادی به نام او مزین شد، به درویشی گفتم که بالاخره روزی کسانی پیدا میشوند که قدر تلاشهای بیمزد و منّت شما را بدانند. او گفت: واقعاً فکر میکنی من برای مزد یا قدرشناسی دیگران کار کردهام؟ اگر قرار بود که من به اندازهی فهم دیگران کار کنم، شاید هیچیک از این کارها انجام نمیشد … و حرفهایی دیگر که بماند. جایی نزدیک به پایان فیلم به محمدرضا درویشی میگویم که «دوربین من شاهد ششسالهی تلاش شما در انجام این کار پر زحمت بوده است. اگر هر جای دیگری جز ایران بود، این کار یک پروژهی ملی اعلام میشد» و از او میپرسم «تا کنون چه حمایتی از این پروژه شده است؟» جوابی داد که در فیلم خواهید دید. و حالا دیگران از من میپرسند که از فیلم تو چه حمایتی شده است؟ و پاسخ من این است: هیچ! جز کمک یک دوست و شراکت او در تأمین هزینههای فیلم. شش قرن طول کشید تا آثار عبدالقادر مراغی توسط محمدرضا درویشی بازیابی، و شش سال زمان برد تا توسط موسیقیدانان ایرانی بازخوانی شوند. از آغاز این پروژهی موسیقایی تا زمانی که عبدالقادر ثبت جهانی شد، چهار دولت آمده و رفته است و ما پیر شدیم در بیخبری و از بیخبری برخی دولتمردانی که ابعاد فرهنگ و هنر کشور به اندازهی مساحت میزشان تعریف میشود. و من همچنان بر این باورم که مهمترین سرمایهگذاران و حامیان فیلمهایی اینچنین، تماشاچیان فیلم هستند. حالا که قرار است فیلم «شش قرن و شش سال» به همت «گروه هنر و تجربه» رنگ پردهی سینما به خود ببیند، فکر میکنم مقاومت چندین سالهی من برای پرهیز از شیوههای فیلمسازی «سود در تولید» و امید بستن به اینکه اقتصاد سینما باید توسط فروش فیلم تأمین شود نه حمایت یا سرمایهگذاریهای بهجا و بیجای دولتی در عرصهی تولید شاید با اکران عمومی این فیلم به ثمر بنشیند و راهی باز کند برای نمایش عمومی دیگر فیلمهای مستند در سینماها. فقط میماند حضور تماشاچیان که مهمترین سرمایهگذاران فیلمهای ما هستند.

  • مرجان
    17 November 2014

    با سلام. من برای یه فیلم که مشکل در برنامه ی سینما داشت تماس گرفتم و خواستم از برخورد بسیار خوبتون و پیگیریتون تشکر کنم.
    با آرزوی موفقیت برای شما. از صمیم قلب.

*

code