Friday 30 October 2020
FA EN
روایت ناپدید شدن مریم

Synopsis

مرتضی حسينی مستند ساز در سال 1387 در پی حادثه ای در جاده‌ایی دور افتاده به کما رفت و همسرش مريم شريفي ناپدید گرديد. او به همراه دوستش مجید شکری و ياسر جعفري در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی بودند کما رفتن مرتضی سر آغازی است برای ...
Director:محمد رضا لطفی
Producer:
مرتضی شایسته، محصول هدایت فیلم
Screenwrite:
Cast:
رضا بهبودي در نقش مرتضي حسيني، مجيد شكري (در نقش مجيد شكري)، ياسر جعفري (در نقش ياسر جعفري)، صدف بهشتي (در نقش مريم شريفي)، افسانه ناصري، مليسا ذاكري، آمنه سرابييان، مهدي حسيني نيا، ميثم شاهدي، فوژان قباديان و.... باحضور دكتر افشين يداللهي در نقش روانپزشك يداللهي
Filming Director:
حسین کندری
Sound Manager:
نادر علیمردانی
Editing:
امیر نوروزخانی، بابک قائم
Iran Artists House

Iran Artists House

Honarmandan Park, Iranshahr St., Tehran

021-88310457

More Details
Museum Cinema

Museum Cinema

Bagh Ferows, Valiasr S

22723535

More Details
Azadi Pardis

Azadi Pardis

Vozara, Abbas Abad St., Tehran

021-84480

More Details
Kourosh Pardis

Kourosh Pardis

Num. 57, near Central Payambar, Shahid Satari Hgw, Tehran

44971930-40

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

Mashhad, Hoveize Pardis

Golestan Sq., Daneshgah St., Mashhad

0511-8437575

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

محمد رضا لطفی
متولد: 1360 است و لیسانس کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دارد. نویسنده و منتقد سینمایی از سال 78 تاکنون. برنده جایزه بهترین مقاله سینمایی در دومین جشن منتقدان سینمایی ایران در سال 89. برنده جایزه بهترین گفتگوی تلویزیونی در سومین جشن منتقدان سینمایی ایران در سال 92. نویسنده بیش از 700 قصه و داستان چاپ شده. نویسنده کتاب رمان ویلای شماره 12 چاپ سال 86. نویسنده کتاب رمان پشت کوچه جهنم چاپ سال 88. دستیار کارگردان در چهار نمایش به کارگردانی دکتر قطب الدین صادقی با نامهای قابیل. سرود مترسک پرتغالی. افشین و بودلف هر دو مرده اند. پرومته در زنجیر در حد فاصل سالهای 81 تا 83. آهنگساز سه نمایش با نام های ارثیه های عاطفی (77). یوما (78). تیر خلاص (81) هر سه به کارگردانی علی بوریان که هر سه نمایش در جشنواره تئاتر همان سال صاحب جایزه دیپلم افتخار بهترین موسیقی گردید.
ساخت سه فیلم کوتاه مرگ از کدام طرف می آید؟ (سال 81) و مستند شب چشم هایت را خواهد شست (سال 82) که مستند فوق الذکر از شبکه TF2 فرانسه خریداری و پخش گردید. (فیلم منتخب حوزه هنری و نمایش داده شده در سینما آزادی از سوی حوزه هنری) و نیم ساعت بعدتر (سال 90) (حضور در جشنواره های خارجی)
دستیار کارگردان در فیلم ها و سریال های بلوغ. چشمهایش. آژانس دوستی.کامیاب (+برنامه ریز). مجموعه فیلمهای فولاد مبارکه اصفهان (+برنامه ریز). قهر و آشتی. در چشم باد، مشاور کارگردان و برنامه ریز در مجموعه های به سوی فردا و تهران الف. مدیر تبلیغات و هماهنگی گروه در فیلم سینمایی باد در علفزار می پیچد. مشاور امور رسانه ای در سریال در چشم باد. مدیریت پس از تولید در سریال ساعت شنی. نویسنده فیلمنامه های چقدر زنها را می شناسید؟، زیر چتر ستاره، آژانس دوستی (سری سوم)، سریال بچه ها نگاه می کنند (بازنویسی). مدرس واحد درسی«تحلیل و نقد فیلم» در آموزشگاه بازیگری نمای نزدیک. عضو پیوسته خانه سینما (انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران). عضو پیوسته انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران. عضو جامعه ی اصناف سینمای ایران.

Mashhad, Hoveize Pardis

آغاز فیلم پس از پایان آن/ محمد رضا لطفی
به شدت معتقدم در عصر انفجار مديا و رسانه،تنها راه براي حركت رو به جلو دست زدن به تجربه هاي جديد است كه اين كار در هنري با پيچيدگي هايي مثل سينما كه يك سر آن همواره در بخش صنعتي است به شدت سخت و طاقت فرسا است.
روايت ناپديد شدن مريم كاري است از همين شمايل و جريان كه روي پاي خود شكل گرفت و تا اينجا آمده است.فيلمي در ژانر وحشت كه سعي مي كند مخاطب را پس از ديدن فيلم و به هنگام بيرون رفتن از سالن سينما شروع به ترساندن كند.تجربه اي كه كارش پس از پايان،آغاز مي گردد.

  • s,m
    3 May 2015

    چرترسناک ککککککککککککککککککک

  • علیرضا
    11 April 2015

    من واقعا در مورد ژانر وحشت این فیلم شک دارم ، صحنه های وحشتناک بسیار ضعیف و پیش پا افتاده ساخته شده بودند ،و اشتباه بزرگ این فیلم مصاحبه های واقعا آبکی و بازی ضعیف مجید بود که گاهی احساس میکردم داره به شعور تماشاگر با این بازی بسیار ضعیف توهین می کنه.

  • شقایق
    9 February 2015

    من فیلموخیلی دوست داشتم و بهشون خسته نباشید میگم
    اما خوب بعدش درمورد ناپدید شدن مریم تحقیق نشد؟یا اینک نرفتن پیش اون مرده شوریا بطریقی آدرسشو پیدا کنن بعد برن پیش اون جادوگره؟خوب اون آیا ک نمیشه کلا غیب شهه
    اصلا واسه چی بخاطر یکی دیگ باید خودشو گم و گور کنه؟
    من اصلا اینونمیتونم درک کنم

  • کیانا
    31 December 2014

    بستگی داره به خودتون که بیشتر از چی میترسین! از یه داستان ترسناک و بعد ذهنیت و داستان سازی های ذهنی خودتون نسبت به داستان فیلم و یا از اینکه یه لولو بیاد جلوتون شکلک در بیاره یا مثل خیلی از فیلم های ترسناک امروزی از چهره های خون آلود و یهو پریدن جلو دوربین و این چیزها…
    مسلما دسته دوم این فیلمو نمیپسندن اما دسته اول که یکمی به این نیروها اعتقاد داشته باشن فیلم روشون خیلی تاثیر میذاره به نظرم..
    فقط کاش جریان مریم واقعی نباشه..

  • سروش راموس
    30 December 2014

    در مقياس سينماي ايران و اين ژانر بخصوص فيلم خوبي بود،تو ساب ژانر ترسناك شبه مستند،گرفتن بازيهاي مستند از بازيگرا خيلي سخت و ظريف و با اهميته كه متأسفانه بجز ٢تا دختر بقيه ي بازيها لطمه زده به اين وجهه ي فيلم،اين سبك سينما با پروژه جادوگر بلر شروع شد،با فعاليت غيرعادي تكامل پيدا كرد و اين فيلم تو خيلي سكانسها يادآوره ٢فيلم فوق العاده اس.

  • ابراهیم
    28 December 2014

    در سینمای روز دنیا سبکی هست به نام found footage که القای حس مستند بودن برای یک فیلم ترسناک می کنن ، با استفاده از فیلمهای ساختگی و ظاهرن آماتور ، مصاحبه های خیالی و… ، بهترین مثال ها : پروژه جادوگر بلیر و سری پارانورمال اکتیویتی و رکورد و…
    این فیلم هم دقیقن در همین سبک ساخته شده و در مقایسه با نمونه های استاندارد خارجی میشه گفت که خیلی ضعیفه اما به خاطر اینکه مشابه داخلیش رو تا به حال نداشتیم قابل تحسینه و میتونه راهگشای این سبک و کلن ژانر ترسناک باشه

  • علی
    11 December 2014

    ای کاش کارگردان برای مخاطبان سینما ذره ای شعور قائل می شد و همچین فیلم افتضاحی که به جای ترس و دلهره صرفا باعث خنده مخاطب می شه رو نمی ساخت، افکت ها و بازی های مصنوعی واقعیت ماجرا رو کاملا روشن می کنه

    • شیدا
      14 December 2014

      نظر شما محترم آقای علی….ولی به زعم من قویترین فیلم ژانر وحشت سینمای ایران به حساب میاد

  • لادن
    28 November 2014

    چرا بليط هاي اين فيلم نيست؟الان يه هفته است مي خوام برم فيلم رو توي آزادي يا كوروش ببينم،يا سانس نداره يا اگر هم سانس داره بليط هاش تموم شده…چرا يه برنامه ريزي درست نمي كنيد؟

  • مسعود هاشميان
    26 November 2014

    فيلم متفاوتي ست . واقعا ديدني ست . ديدن اين فيلم بر پرده سينما خالي از لطف نيست .

  • پریسا
    24 November 2014

    تو وضعیت فعلی سینما که خیلی فیلمارو وسطش باید پاشی بیای بیرون، این فیلم واقعا قابل تقدیره،که می تونه تمام پیش فرضهای مخاطب رو ازش بگیره و با فیلم همراهش کنه، اونم تو ژانر وحشت!…من که واقعا راضیم از وقتی که گذاشتم

  • سیندرلا
    23 November 2014

    جذاب و ترسناک…مرسی از بازی افشین یداللهی و آقای بهبودی…لذت بردم

  • آذری
    23 November 2014

    جذاب و ترسناک…مرسی از بازی افشین یداللهی و آقای بهبودی…لذت بردم

  • سیندرلا
    23 November 2014

    هیجان انگیز ترین فیلم ایرانی در ژانر وحشت… خیلی خوب بود به خصوص تصاویر ساه و سفید… حسای ترسیدیم

  • آذر
    23 November 2014

    خیلی دوس داشتم فیلم رو… هیجان انگیز و جذاب . خسته نباشید به عوامل اجرایی.

  • مریم عبدی
    23 November 2014

    به نظرم فیلم خیلی خوبی بود. من از دیدنش کلی لذت بردم. مدتها بود تو این فضا کاری ر تماشا نکرده بودم

  • مهر
    23 November 2014

    -قصه بسیار جذاب و ترسناکی داره
    -باعث دلهره و ترس هم میشود به مدد شیوه روایت
    -اما نمیتونم بگم فیلم مستند هست یا داستانی
    -شاید همچین اتفاقی واقعیت نداشته باشه و ویدئوهای سیاه و سفید و مصاحبه ها هم روش های ساختگی برای اینکه به مخاطب کاملا القا شود که در واقعیت این اتفاق افتاده که همین موضوع باعث ترس بیشتر میشود
    -دلیل اینکه میگم شاید ساختگی باشه برای اینکه هیچ مدرک مستددل و محکمه پسندی به مخاطب ارائه نشده.از همه مهمتر بحث زندگی شخصی مرتضی حسینی نیز هست که اگر همچین فردی وجود داشته باشه مطمئنن خانواده و بستگانی داره و همینطور خانواده همسرش که بعید میدونم راضی بشن که این ماجرا به شکل یک فیلم برای عموم مردم نمایش داده بشه و مسائل خیلی پیچیده ای در فیلم مطرح میشه .مثل علاقه ای که دوست و همکار مرتضی حسینی به همسر این آدم میتونه داشته باشه و همینطور اون خانم عکاس که شاید نسبت به مرتضی حسینی حسی داره و اینها با زندگی خصوصی آدمها سرو کار داره و قابل نمایش نیست
    -موسیقی کاملا در اختیار فیلم است و خوب کار شده همچنین جلوه های ویژه صوتی
    -ای کاش میکس صدای فیلم بصورت 5.1 کانال بود که صدا در سالن بصورت پویا حرکت میکرد و بیننده را کاملا غرق در داستان میکرد
    -شخصیت مرتضی حسینی کاملا واضح و سر راست در آمده و بازی خوب رضا بهبودی
    -بازیگر نقش همسر مرتضی هم بازی خوبی ارائه داده
    -دو تا دوست مرتضی کاملا مصنوعی هستن و اصلا باور پذیر نیستن
    و در آخر باید برای خلق این جذابیت از نویسندگان و کارگردان کار تشکر کنم
    -هر چه که هست میترساند و در ذهن میماند

  • غزل
    22 November 2014

    فیلم هیجان انگیز و متفاوتی هست…از وقتی که دیدم حسابی ذهنم در گیر شده….عالی

  • رها
    21 November 2014

    فیلم روایت ناپدید شدن مریم بهترین مستند داستانی است که در دهه اخیر ساخته شده….وحشت و ترس در مفهوم آن گنجانده شده به جای استفاده از نمادهای مسخره….لذت بردیم

  • رایان
    21 November 2014

    بعد از مدت ها فیلمی از سینمای ایران دیدم که هیچ ربطی به سینمای از پاافتاده این روزهامون نداشت… فیلم سازهای مختلفی توی سال های گذشته سعی کردن که فیلم ترسناک بسازن که نتیجه اش چیزی جز کمدی ناخواسته نشد ولی این فیلم با فرم و قالب جسورانه ای که داره بهترین فیلم در ژانر وحشت سینمای ایران رو خلق کرده… کاملا حس مستند بودن فیلم به تماشاگر منتقل میشه. همین حس واقعی بودن، خودش وحشت رو به وجود میاره

  • جواد
    19 November 2014

    کاش کارگردان به همون مصاحبه با آقای یداللهی و تصاویری که مرتضای واقعی گرفته بود اکتفا می کرد و با بازسازی ضعیف و مصاحبه های ضعیف تر (مخصوصا با مجید شکری که چشماش اصلا با ما روراست نیست) و همچنین پشت صحنه های مثلا مرعوب کننده، ما رو در مورد مستند بودن “تصاویر سیاه و سفید”ش به شک نمی انداخت (البته در مورد سکانس پایانی و معرفی صابر، سخت میشه چنین چیزی رو گفت)
    و البته که میشه تحت تاثیر پروژه جادوگر بلر قرار گرفت… حتی به صورت ناخودآگاه.

  • نسيم
    19 November 2014

    امشب اين فيلم رو توي سينما آزادي ديدم….تورو خدا يكي پيدا بشه به من بگه اين تصاوير اون جن گيره آخر فيلم واقعيه يا الكيه؟روانم بهم ريخته…..چطوري ميشه با سازنده فيلم ارتباط برقرار كرد؟

    • ...
      25 November 2014

      سازندگان اثر اشاره ادعا می کنند که این روایت بر اساس یک داستان واقعی شکل گرفته…بنابر این ما با یک کار مستند- داستانی رو به رو هستیم که بخشی از تصاویر واقعی هستند….در جشنواره که فیلم را دیدم جنگیر واقعی بود…….

  • الهام
    17 November 2014

    بهترین فیلمی که در سینمای ایران در ژانر وحشت ساخته شده است…زمانی که فیلم رو توی جشنواره فجر در خانه هنرمندان دیدم قشنگ تا سه شب خوابم نمی برد

*

code