Monday 26 October 2020
FA EN
باشو غریبه کوچک

Synopsis

در یکى از بمباران‌های جنوب کشور در جریان جنگ ایران و عراق، پسرکى به نام «باشو» خود را به کامیونى در حالِ کوچ می‌اندازد و در آن خوابش می‌برد و زمانى که چشم می‌گشاید، کامیون به شمال کشور رسیده است. او مي‌گریزد و در آن سوی جنگل، به مزرعه زنى به نام «نایى جان» میرسد که با دو فرزندش و در غیاب شوهری که برای کسب درآمد به سفر رفته، زندگى و کار می‌کنند. نایى جان به باشو نان و آب می‌دهد و می‌کوشد بداند کیست و زبان او را بفهمد. اما زبان پسرك جنوبى برای او قابل فهم نیست؛ همچنان که باشو هم نمی‌تواند زبان محلى او را دریابد. باشو در عوضِ محبتهای نایی‌جان می‌کوشد به او در کارها کمک کند و تصور می‌کند این خواستِ شویِ در سفرِ نایی‌جان هم هست؛ غاقل از آن که شوهر نایی‌جان با حضور او که غریبه‌ای بیش نیست، در خانه‌شان مخالف است. باشو با کشف این موضوع، از خانه می‌رود ولى نایى‌جان او را زیر باران می‌یابد و با کتک باز می‌آورد. کمى بعد، نایى‌جان بیمار مى‌شود و باشو به جای او، خانه را می‌گرداند و چون از بهبود نایى‌جان نگران است، برای او به شیوه جنوبى خودش، تشت مى‌زند. نایى‌جان در نامه‌ای به شوهرش می‌گوید باشو را به جای پسر پذیرفته و نان او را از غذای خود خواهد داد. روزی سرانجام شوهر باز مى‌گردد و باشو با او روبرو مى‌شود. پدر که دست راستش را در سفر از دست داده، مى‌پذیرد که باشو به جای دست او باشد و همه خانواده یک صدا مى‌روند که جانورانِ مزاحم محصول را برانند.
Director:بهرام بیضایى
Producer:
علیرضا زرین
Screenwrite:
Cast:
سوسن تسلیمى، عدنان عفراویان، پرویز پورحسینى، اعظم رهبر، محمد فراخواه، معزز بنى دخت، نعمت یمینى، خدیجه نجات، اکبر دودکار، فرخ لقا هوشمند، رضا هوشمند، ذبی حالله سلمانى، گلشن انوشه، لیلا سبحانى، محترم خوشرو، گلشن کلانتری.
Filming Director:
فیروز ملک زاده
Sound Manager:
جهانگیر میرشکاری، اصغر شاهوردی، بهروز معاونیان
Editing:
بهرام بیضایى
Iran Artists House

Iran Artists House

Honarmandan Park, Iranshahr St., Tehran

021-88310457

More Details
Museum Cinema

Museum Cinema

Bagh Ferows, Valiasr S

22723535

More Details
Farhang Cinema

Farhang Cinema

Dowlat St., Shariati St., Tehran

22601205

More Details
Kourosh Pardis

Kourosh Pardis

Num. 57, near Central Payambar, Shahid Satari Hgw, Tehran

44971930-40

More Details
Isfahan City Center

Isfahan City Center

Opposite of Abbasi Hotel, Amadgah St., Istahan

031-32232151

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

Mashhad, Hoveize Pardis

Golestan Sq., Daneshgah St., Mashhad

0511-8437575

More Details
Mashhad, Hoveize Pardis

بهرام بیضایى

بهرام بیضایى در سال 1317 در تهران به دنیا آمد. خانواده اش اهل آران و بیدگل بود هاند. پدر وی تعزی هخوان بوده است و عمو و پدربزرگش دس تاندرکار تعزیه و تنظیم
متن برای تعزیه بوده اند. در سال های آخر دبیرستان دو نمایشنامه با زبان تاریخى نوشت. او تحصیلات دانشگاهیش را در رشته ادبیات ناتمام گذاشت و در سال 1338 به استخدام اداره کل ثبت اسناد و املاك دماوند درآمد. در سال 1341 به اداره هنرهای دراماتیک که بعدها به اداره برنامه های تئاتر تغییر نام داد منتقل شد. در این سال پژوهش های نمایش در ایران را در مجله موسیقى چاپ کرد. در سال 1348 به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاری کرد. در سال 1352 از اداره برنامه های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکده هنرهای زیبا و مدیریت رشته هنرهای نمایشى انتقال یافت. در سال 1375 به دعوت پارلمان بی نالمللى نویسندگان در استراسبورگ اقامت نمود. در سال 1376 به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش بانو آئویى نوشته میشیما یوکیو را پس از هجده سال دوری از صحنه آغاز کرد. وی ه ماکنون در ایالات متحده اقامت دارد و در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس و تحقیق است. در سال 2012 جایزه میراث فرهنگ دانشگاه استنفورد به او اهدا شد و در سال 2013 نیز دانشگاه هاروارد جایزه ی سینا را به بیضایى اهدا کرد. فعالیت در نمایش بهرام بیضایى یکى از معدود هنرمندان ایرانى است که هم در صحنه نمایش کارنامه ای درخشان دارد و هم در سینما. در عین حال او همیشه به پژوهش در زمینه نمایش هم علاقه داشته و در سال های دهه 1340 کتا بهایى را درباره نمایش در چین، ژاپن و ایران منتشر کرده که هنوز هم منبع درسى دانشجویان رشته نمایش به شمار م ىرود. بهرام بیضایى نوشتن نقد، پژوهش و مطالب پراکنده درباره نمایش و سینما در نشریات علم و زندگى، هنر و سینما، گاهنامه آرش، مجله موسیقى، کیهان ماه، ماهنامه ستاره سینما، کتاب چراغ و… را در سال 1338 آغاز کرد. او از سال 1340 به صورت جدی به نوشتن نمایشنامه پرداخت و در سال 1345 اولین نمایش خود را کارگردانى کرد. او به همراه اکبر رادی و غلامحسین ساعدی پای هگذاران موج نوی نمایشنام هنویسى ایران مى باشند. اجراهای صحنه ای او اغلب از نمایش های پربیننده بوده اند. بیضایى در سال 1358 نمایش مرگ یزدگرد را به روی صحنه برد. او بعد از هجده سال محروم شدن از صحنه در 1376 دو نمایشنامه «کارنامه بندار بیدخش» نوشته خودش و «بانو آئویى» را به طور هم زمان در سالن چهارسو و سالن قشقایى واقع در تئاتر شهر به روی صحنه برد. »شب هزارو یکم « را نیز در سال 1382 در سالن چهارسو اجرا کرد. در تابستان سال 1384 نمایش »مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین « را که نمایشنامه آن با نی منگاهى به قتل های زنجیره ای نوشته شده بود، در سالن اصلى تئاتر شهر به روی صحنه برد که باز هم با استقبال گرم تماشاگران روبرو شد اما پس از مدتى کوتاه و پس از 24 اجرا به دلیلى نامعلوم اجرای آن متوقف گردید. نمایش بعدی او در ایران »افرا؛ یا روز م ىگذرد « در زمستان 1386 در تالار وحدت تهران به صحنه رفت و با موفقیت و استقبال ک منظیر تماشاگران مواجه شد. آخرین نمایش او تا کنون (تیرماه 1391 ) سایه بازی »جانا و بلادور « است که در استنفورد امریکا به صحنه رفته است.

نمایشنامه‌نویسى

در سالهایى که بیضایى از صحنه به دور ماند و مجال فیلمسازی را نداشت، به نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و پژوهش مشغول بود که برخى از آنان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد هاند. برخى نمایشنامه های مهم وی عبارتند از مرگ یزدگرد، طومار شیخ شرزین و سهراب کشى. نوشته های وی از جهت زبان آنها مورد توجه است، چرا که در برخوانى های »آرش » ،« اژدهاك » ،« مرگ یزدگرد » ،« سهراب کشى » و «کارنامه بندار بیدخش »، هیچ واژه عربى به کار نبرده است.

ستایش از رگبار
رگبار، ساخته بهرام بیضایى توسط بنیاد جهانى سینما متعلق به مارتین اسکورسیزی و با سرمایه انستیتوي فیلم دوحه مرمت شده است. مارتین اسکورسیزی درباره این مرمت که توسط بنیادی که او پایه گذاری کرد انجام شده، مى گوید: »من خیلى مفتخرم که بنیاد جهانى سینما اولین فیلم بلند کارگردانش بهرام بیضایى را مرمت کرده است. حال و هوای فیلم من را م ىبرد به بهترین لحظات فیلم های نئورالیستى ایتالیایى و داستان، زیبایى یک افسانه کهن را دارد و در آن م ىتوانید ریشه های بیضایى در ادبیات، تئا تر و شعر را کاملا حس کنید. بیضایى حالا در کالیفرنیا زندگى م ىکند و دردناك است که فکر کنیم این فیلم فو قالعاده که زمانى در ایران محبوبیتى داشته در آستانه نابودی بود.

زن در سینما

بیضایى پیشرو نگاه نوینى به زن از جمله در سینما بوده و نگرش او به زن در سینما موضوع پژوهش های بسیاری بوده است. از نخستین کتاب ها در این باره سیمای زن در آثار بهرام بیضایى کارِ شهلا لاهیجى بوده است.

Mashhad, Hoveize Pardis

 

*

code